حوزه‌های فعالیت پاد

جمع‌آوری هزینه کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در جهت تعیین شاخص قیمت کالا و هزینه‌های زندگی خانوار که با عبارت CPI شناخته می‌شود، هر سال توسط بانک مرکزی انجام می‌گردد. در حال حاضر CPI کاربردهای متنوعی از جمله برآورد قدرت خرید پول کشور، اندازه‌گیری روند درآمد و هزینه واقعی خانوارها، تعدیل دستمزد و حقوق‌ها، برآورد حساب‌های ملی به قیمت ثابت و غیره را دارد.

این فرآیند هزینه‌های مصرفی خانوار را در دوازده دسته متنوع از کالاها و خدمات پوشش می‌دهد که در واقع حوزه‌های کاری هدف یا زیرساخت‌های مرتبط با آن بر اساس قابلیت ایجاد ارزش را شکل می‌دهد. در همین راستا می‌توان ارزش‌هایی دیجیتالی و معنادار و مجموعه‌ای محصولات را به همین ترتیب آماده کرده و در اختیار شهروندان گذاشت.

سرزمین هوشمند پاد با مجموعه از پلتفرم‌های کسب و کاری و مخاطب محور، در حوزه‌های مختلفی از جمله آموزش، کشاورزی، سلامت، انرژی، خدمات بانکی/مالی، گردشگری، بازی و سرگرمی، لجستیک و نیازهای روزمره فعالیت می‌کند که هر کدام پوشش دهنده کالاها و خدمات مصرفی خانوارها بوده و به نوعی با دسته‌های فراگیر هم‌پوشانی دارد.

آموزش

آموزش و یادگیری از بنیادی‌ترین نیازهای انسان محسوب می‌شود که در ارتقای عملکرد و رویه زندگی تاثیر بسیار مهمی دارد. انسان تقریبا تمام عمر خود را صرف آموختن می‌کند و این موضوع است که به تغییر رفتار منجر می‌شود و تعالی و کمال را در پی دارد.

اهمیت آموزش برای شهروندان، چه محصور در دوران تحصیلی و چه آموزش‌های کسب و کاری همگی از الزاماتی هستند که در سرزمین هوشمند پاد در اولویت قرار گرفته و ساختار آموزشی پلتفرم‌های گوناگون را شکل داده است. به عنوان نمونه فراپاد پلتفرم نرم افزار آموزش مجازی بر پایه سرزمین هوشمند پاد است که تلاش دارد روند یادگیری و آموزش را با مدیریت اجرایی برنامه‌های آموزشی در درون یک خانواده، سازمان و جامعه تسهیل کند.

کشاورزی

از کشاورزی به عنوان کلید توسعه تمدن بشری یاد می‌شود؛ علم و هنر کشت و پرورش گیاهان و دام‌ها از هزاران سال قبل شکل گرفته و هنوز هم ادامه دارد. کشاورزی و دامداری به نوعی منابع غذایی جهت حیات و رشد انسان‌ها را فراهم می‌کند و موضوعی اساسی در کشور و برای شهروندان به شمار می‌آید.

در عصر جدید با ورود تکنولوژی به دنیای کشاورزی، نرخ عملکرد و بازدهی به اندازه چشمگیری افزایش پیدا کرده، هر چند در سوی مقابل تا حدودی نگرانی‌های زیست محیطی متعددی از جمله کاهش منابع آبی و صدمه به ساختار ژنتیکی موجودات زنده پدیدار شده است. در این شرایط فناوری اطلاعات و پلتفرم‌ها می‌توانند نه تنها به توسعه و بهبود عملکرد صنایع مرتبط به کشاورزی کمک کنند، بلکه توانایی آن را دارند تا در راستای مقابله با آسیب‌های جانبی قدم برداشته و از تخریب محیط زیست جلوگیری کنند. سرزمین هوشمند پاد با هدف قرار دادن توسعه پلتفرم‌های حوزه کشاورزی، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود.

سلامت

سلامت یا سلامتی انسان به دو دسته اصلی جسمی و روانی تقسیم می‌شوند. در حقیقت سلامتی یعنی تامین رفاه کامل جسمی و روانی انسان و این موضوع بدون تردید اساسی‌ترین نیاز اولیه بشر برای گذران زندگی است. بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامتی تنها فقدان بیماری نیست، بلکه در نداشتن هیچ گونه مشکل روانی، جسمی، اجتماعی و اقتصادی خلاصه می‌شود.

در دنیای امروز و عصر شیوع بیماری‌های پاندمیک، توجه به سلامتی و اهمیت توسعه بهداشت عمومی دو چندان شده و انسان‌ها می‌بایست سلامت را در اولویت نخست خود قرار دهند. سرزمین هوشمند پاد با در نظر داشتن این موضوع پلتفرم پایه سلامت را شکل داده و در راستای بهبود سلامتی شهروندان می‌کوشد که از جمله فعالیت‌های آن می‌توان به بستر سرسره به عنوان شهری آنلاین برای آگاهی کودکان و خانوارها اشاره کرد.

انرژی

بشر با تکیه بر انرژی زندگی می‌کند؛ از اوایل تجلی تمدن بشر آتش از انسان در مقابل سرما محافظت می‌کرد و در تاریکی روشنایی را به شب‌ها می‌بخشید. حال اگرچه همچنان از آتش برای پخت و پز استفاده می‌شود، اما ساختار کلی انرژی به شکل دیگری درآمده که مستلزم پردازش، توسعه و نگهداری است و در شکل‌های متنوعی از جمله سوخت‌های نفتی، شیمیایی، الکتریکی و هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرزمین هوشمند پاد با همکاری گروهی از شرکت‌های بین المللی فعال در حوزه انرژی و سوخت و با ارائه پلتفرم‌هایی ساختاریافته و یکپارچه در صنعت انرژی و تسهیل چرخه مصرفی کسب و کارها و شهروندان نقش خواهد داشت. پلتفرم‌های پایه پاد طیف گسترده و متنوعی از خدمات شامل لایه‌های زیرساختی را در این زمینه شامل می‌شود.

خدمات بانکی/مالی

خدمات بانکی الکترونیکی و اپلیکیشن محور به عضوی جدانشدنی از سیستم تراکنش‌های مالی کشور تبدیل شده و نیازهای شهروندان را با توجه به تمام اموری که به نحوی خدمات بانکی در آن سهم دارند برطرف می‌کند. علاوه بر این در اهمیت و گستردگی فناوری‌های مالی و پرداخت می‌توان به گردش مالی عظیم شبکه الکترونیکی پرداخت کشور (شاپرک) اشاره کرد که از رقم تولید ناخالص داخلی کشور بیشتر است.

با توجه به خاستگاه هلدینگ فناپ در گروه مالی پاسارگاد و ماموریت این هلدینگ در توسعه و تکمیل زنجیره ارزشی در حوزه ICT، فناوری‌های مالی و پرداخت به مرکز توجه پلتفرم‌های زیرساختی و پایه سرزمین هوشمند پاد تبدیل شده است. خدمات پرداخت، تسهیم فروش، استرداد وجه، دستگاه پوز، تخصیص اعتبار، پرداخت امن، فروش اقساط و بستر کیف پول هسته اصلی پلتفرم زیرساختی و پایه خدمات مالی سرزمین هوشمند پاد را شکل می‌دهند.

گردشگری

به طور کلی به هر چیزی که به عنوان مسافرت در نظر گرفته شود می‌توان عبارت گردشگری را اطلاق کرد، هر چند در دنیای پیشرفته امروز گردشگری یا توریسم می‌تواند کسب و کاری در راستای جذب مردم، پذیرایی از آنان، تسهیل امور و سرگرم کردن آنها نیز باشد و به رشد اقتصادی کمک شایانی کند.

سرزمین هوشمند پاد با هدف قرار دادن توسعه پلتفرم‌های پایه کسب و کارها و نیازهای شهروندان در جهت بهبود گردشگری و علاقه مندان به سفر و یکپارچه‌سازی سیستم‌های همراه، بستری تسهیل کننده ارائه کرده است. از جمله پلتفرم اترز که سیستم تهیه بلیت و رزرواسیون مراکز گردشگری و صنایع وابسته را به شکل یکپارچه درآورده و فرآیندهای مربوطه را تسریع و تسهیل می‌بخشد.

بازی و سرگرمی

زندگی بدون سرگرمی به مقوله‌ای کسل کننده و طاقت فرسا تبدیل می‌شود؛ مردم به صورت غریزی تمایل دارند اوقاتی جهت فراغت و تفریح داشته باشند و سرگرمی از هر نوعی را جایگزین دستاوردهای علمی یا مالی کنند. بازی‌های ویدیویی و سرگرمی‌های دیجیتال در حال حاضر پرمخاطب‌ترین انواع سرگرمی در جهان به شمار می‌آیند و روز به روز به شمار آنها افزوده می‌شود.

سرزمین هوشمند پاد با ارائه پلتفرم‌های مخاطب محور در حوزه سرگرمی، بسترهایی مفید و کارا را جهت پر کردن اوقات فراغت شهروندان تدارک می‌بیند که نمونه بارز آن پلتفرم پلی‌پاد است؛ این پلتفرم در واقع اولین سرویس ابری استریم محتوای بازی‌های ویدیویی در خاورمیانه است که بدون نیاز به سخت افزار و تجهیزات کامپیوتری و صرفا از طریق اینترنت، لذت تجربه بازی‌های ویدیویی را به ارمغان می‌آورد.

لجستیک

مدیریت جریان کالا یا هر نوعی دیگر از محموله‌های مرتبط با حمل و نقل از جمله یکپارچه‌سازی، موجودی، انبارداری، جابجایی کالا، بسته بندی و حتی موارد امنیتی این دست از اقدامات در گروه لجستیک قرار می‌گیرند؛ موضوعی که در عصر نوین امروزی و امکان سفارش کالا از طریق اینترنت و همچنین ارتباطات راه دور بیش از گذشته حائز اهمیت شده است.

سرزمین هوشمند پاد با طراحی پلتفرم‌های زیرساختی لجستیک با توجه به نیاز و اولویت‌های شهروندان، قابلیت‌های حمل و نقل را به عنوان دستیاری هوشمند جهت مدیریت جریان کالا ارائه می‌کند که نمونه آن را در پلتفرم پادرو به عنوان سامانه‌ای برای دسترسی به همه شرکت‌های پستی و پیک‌های موتوری شاهد هستیم.

نیازهای روزمره

تامین نیازهای روزمره از جمله خوراک و پوشاک از جمله نیازمندی‌های اولیه زندگی است و تسهیل دسترسی آنها از امور لازم در دنیای امروز به شمار می‌آید. بدون تردید رفع این نیازها به کمک پلتفرم‌هایی یکپارچه که خدماتی پیوسته به شهروندان ارائه می‌کنند یکی از بهترین روش‌ها خواهد بود.

سرزمین هوشمند پاد با هدف قرار دادن تامین نیازهای مصرفی روزمره شهروندان در لایه‌های کسب و کاری و مخاطب محور در صدد است تا نقشی مهم در بازار کشور را بازی کرده و سبد خانوار ایرانی را از هر جهت شامل شود. سرویس‌های آوند و پلتفرم‌های تسهیل تهیه خوراک و پوشاکی مانند اسنپ‌فود و چرمیهن از جمله نمونه‌های زنجیره دیجیتالی تامین نیازهای روزمره هستند.

مسکن

تهیه مسکن از دغدغه‌های همیشگی خانواده‌ها بوده است. افزایش قیمت ملک و نیز رسیدن پیک جمعیت متولدین دهه شصت به سن تشکیل خانواده و افزایش نیاز بازار، در یک دهه اخیر بر این دغدغه افزوده است.
سرزمین هوشمند پاد با هدف تسهیل اقتصاد مسکن و کاهش هزینه‌های غیر ضروری، مجموعه‌ای از تلاشها را آغاز کرده است که محصولات آن به زودی وارد بازار می‌شوند. توجه به ودیعه مسکن، کاربرد هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برای تسهیل فروش، استفاده از بلاک‌چین برای تهیه اسناد و توکنیزاسیون برای فروش مسکن از جمله موارد مورد تمرکز سرزمین هوشمند پاد در این حوزه است.