مقدمه‌ای بر تولید محتوا – بخش سوم

در تحقیقی که در ابتدای سال ۲۰۲۲ میان بیست صنعت مختلف در چهل کشور دنیا در مورد تولید محتوا انجام شده است، ملاحظه شده که ۷۳ درصد از شرکت‌هایی که از ۱۰ تا ۷۰ درصد از کل بودجه بازاریابی خود را صرف بازاریابی محتوا می‌کنند، بسیار موفق عمل کرده‌اند.

عرفان ارژمند

کارشناس تولید محتوای ارتباطات یکپارچه پاد

به نظر می‌رسد که در فضای کسب‌وکاری جدید، تولید محتوا بخشی مهم و جدایی‌ناپذیر باشد. قسمت اول و دوم مقاله به معرفی و نیز برشمردن و توصیف انواع تولید محتوا پرداخته شد. در قسمت نهایی، به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری در این حوزه خواهیم پرداخت.

نتیجه‌گیری

همانگونه که پیش‌تر ذکر شد، تولید محتوا از اهمیت به‌سزایی در بازاریابی دیجیتال برخوردار است و توضیح بیشتر در این قسمت، به تکرار مکررات می‌‌انجامد. در این بخش شش روندی که نیل شافر(Neal Schaffer) مدرس حوزه بازاریابی در راجرز بیزینس اسکول(Rutgers Business School)  برای آینده تولید محتوا پیش‌بینی کرده را در ادامه آورده‌ایم:

محتوای متمرکز بر نتایج(Results-Focused Content)

محتوای نتیجه محور یکی از گرایش‌های مهمی است که باید یاد بگیرید و پیاده سازی کنید تا تبدیل‌های بهتری داشته باشید. ۹۱ درصد از B2B ها و ۸۶ درصد از B2C ها در حال حاضر از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند. با وجود اعداد، امتیاز سئو و رتبه بندی، هیچ کسب‌وکاری نمی‌تواند بدون هیچ تبدیلی دوام بیاورد. کسب‌وکارهایی که به جای ایجاد محتوای مبتنی بر نتیجه، فقط بر رتبه‌بندی تمرکز می‌کنند، راه سختی در پیش دارند. محتوای متمرکز بر نتیجه، بسته به اهداف بازاریابی، مانند فروش، سرنخ‌ها، مشترکین جدید، دانلودها، ثبت نام ها، مشارکت‌ها و غیره، می‌تواند هر چیز دیگری نیز باشد.

برای به دست آوردن ثمر بیشتر، باید نتایج محکمی به مشتریان ارائه دهید. بنابراین، ایجاد یک استراتژی محتوایی که بر شخصیت‌ها و مشکلات خریدار متمرکز باشد و حل آن مشکلات با ارائه راه‌حل‌های ساده گام به گام، می‌تواند در دستیابی به هدف نهایی شما موثر باشد. شما باید تا جایی که می توانید به روز و مرتبط بمانید. تیم خود را با یک راه حل مدیریت پروژه مرتبط کنید تا مطمئن شوید که همه با برنامه استراتژی محتوای شما همسو هستند.

محتوای مبتنی بر ویدئو(Video-Based Content)

روند مهم دیگری که باید به دنبال آن بود، افزایش محتوای مبتنی بر ویدئو است. مردم امروزه به سختی مطالعه می‌کنند و ترجیح می‌دهند محتوای ویدئویی بیشتری تماشا کنند. در عصر مدرن، حتی مصرف‌کنندگان محتوای ویدئویی بیشتری از برندها می‌خواهند و به دلیل ویژگی بصری و جذابی که دارد، بیش از هر نوع محتوای دیگری مورد توجه کاربر قرار می‌گیرد. بازاریابان اکنون می‌توانند از محتوای ویدئویی برای انتقال پیچیده‌ترین یا حتی کسل‌کننده‌ترین پیام به مخاطبان انبوه استفاده کنند. بیش از ۸۰٪ از مردم دیدن یک ویدئو را به خواندن یک وبلاگ ترجیح می‌دهند.

برای اجرای این مهم نیز، برای مخاطب، چه ارگانیک (اشتراک‌گذاری، پست، توییت، و غیره) یا از طریق تبلیغات پولی، در پلت‌فرم‌های اشتراک‌گذاری ویدئو مانند یوتیوب، اینستاگرام، سایت اینترنتی، اسنپ‌چت، تیک‌تاک، فیس‌بوک، لینکدین، Vimeo و غیره بسته به مدل کسب‌وکار و جمعیت هدف، پلتفرم مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک بازاریاب B2B هستید و جمعیت (سن) شما بیش از ۳۵ سال است، پلتفرم‌هایی مانند لینکدین، اینستاگرام و یوتیوب مناسب هستند و اگر جمعیت‌های جوان‌تر را هدف قرار می‌دهید، بهتر است از پلتفرم‌هایی مانند تیک‌تاک، اسنپ‌چت و فیس‌بوک استفاده کنید. علاوه بر این، بیشتر پلتفرم‌های حرفه‌ای معمولا برای وبینارها، مصاحبه‌ها، جلسات پرسش و پاسخ، وبلاگ‌ها و غیره استفاده می‌شوند.

توجه داشته باشید که بیشتر محتوای ویدئویی را می‌توان به اشکال مختلف تغییر کاربری داد. به عنوان مثال، سمینارها و پرسش و پاسخ‌ها را می‌توان به بخش‌های کوچک تبدیل کرد و بعدا در لینکدین پست کرد.

محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC: Video-Based Content)

یکی از روندهای رو به رشد در چند سال گذشته، محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) است. داده‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۸۵٪ از مصرف‌کنندگان، UGC را مرتبط‌تر و مفیدتر از محتوای برند یافته‌اند. محتوای تولید شده توسط کاربر نه تنها بخش مهمی از استراتژی محتوا است، بلکه در برندسازی و فروش نیز نقش دارد. به دلیل ماهیت بی‌طرفانه‌اش، می‌توان از آن به‌عنوان اثبات اجتماعی برای افزایش ترافیک، تبلیغ برند و تولید سرنخ بیشتر نیز استفاده کرد. امروزه مردم به شدت به بررسی‌ها و رتبه‌بندی‌ها متکی هستند. بیش از ۹۳ درصد از مردم قبل از خرید به دنبال نظرات می‌گردند و ۸۶ درصد از مردم گفتند که تصمیم خرید آنها تحت تأثیر بررسی‌های آنلاین بوده است.

پادکست‌

پادکست‌ها در سال‌های اخیر در بازاریابی محتوا حضور جدی پیدا کرده‌اند. طبق گزارش استاتیستا(Statista)، مخاطبان و شنوندگان پادکست در دهه گذشته سه برابر شده است و پیش بینی می‌شود که این تعداد در سال‌های آینده افزایش یابد. تقریبا یک سوم آمریکایی‌ها حداقل به یک پادکست در ماه گوش می‌دهند، بنابراین می‌توان گفت که این یک منبع سرگرمی عالی است و در بیشتر مواقع نیز رایگان است.

محتوای شخصی‌شده

با افزایش رقابت، بسیاری از جایگاه‌ها، به ویژه بازاریابی محتوا، اشباع شده‌اند. بنابراین، ایجاد محتوای شخصی و انحصاری در حال حاضر یک موقعیت استثنایی است. شخصی‌سازی محتوا نشان داده است که بیش از ۸۰ درصد از مردم می‌گویند که به احتمال زیاد با شرکتی که تجربه شخصی ارائه کرده است معامله می‌کنند و ۹۰ درصد از آنها گفته‌اند که به سمت شخصی‌سازی کشیده شده‌اند.

مبارزه برای یک قطعه کد(The Fight for the Snippet)

به‌روزرسانی جدید گوگل، هدف و نیت جستجوی کاربر را، ورای کلمات کلیدی، شناسایی می‌کند، صفحه مناسبی را که به بهترین وجه با جستجو مطابقت دارد فیلتر می‌کند و فقط بخش مربوطه از کل وبلاگ را در بالای نتایج جستجو ظاهر کرده و نسخه خلاصه شده کل مقاله را ارائه می‌دهد. این به روزرسانی کاملا در خدمت جامعه فعلی است، زیرا مردم وقت ندارند کل مقاله را بخوانند.

باید درنظر داشت که تغییر، همیشگی است. چیزی که دیروز جدید بود امروز منسوخ شده است. اما آنهایی که شکوفا شده و موفق می‌شوند کسانی هستند که به سرعت خود را با تغییر وفق می‌دهند و هرگونه تعصبی را نسبت به روش‌های قبلی انجام یک کسب‌وکار، رها می‌کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.