هوش مصنوعی / Artificial

نمی‌توان گفت هوش مصنوعی در حال حاضر تعریف دقیق و به خصوصی دارد، چرا که همچنان خود هوش به درستی تعریف نشده است. اما به طور کلی می‌توان اشاره کرد هوش مصنوعی عبارت است از تقلید یک ماشین یا کامپیوتر از فعالیت‌ها و فرآیندهای هوشمندانه انسان. هرچند در عصر امروز تعریف هوش مصنوعی را می‌توان بهره‌گیری از هر رفتار هوشمندانه‌ای در جهان آفرینش نیز دانست. موضوعاتی مانند یادگیری ماشین، شبکه عصبی، پردازش زبان طبیعی، الگوریتم ژنتیک و غیره از جمله راه حل‌های هوشمند این طیف هستند.

مهم‌ترین جنبه هوش مصنوعی در زندگی روزمره دنیای مدرن این است که چه مسائلی در دنیای واقعی توسط این فناوری حل خواهد شد و چه کمکی به زندگی بشر می‌شود. هوش مصنوعی به عنوان یکی از بزرگترین شاخه‌های فناوری اطلاعات تقریبا تمام نیازمندی‌های انسان‌ها را هدف قرار داده و در تلاش است در تمام اجزای زندگی حضور داشته باشد و در تسهیل امور نقش داشته باشد. طوری که می‌توان گفت آینده بشر در سیطره هوش مصنوعی است.

گروه هوش مصنوعی فناپ با توجه به اهمیت روزافزون فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی در تلاش است تا با اولویت‌دهی به نیازهای موجود کسب و کارهایی که از فناپ سرویس می‌گیرند، و همچنین با بهره‌گیری از توانمندی‌های علم هوش مصنوعی نیازهای سرزمین هوشمند پاد را برطرف کند. از جمله محصولات این گروه می‌توان به تحلیل سبد بازار (MBA) و سامانه توصیه‌گر (Recommender System) اشاره کرد.

تحلیل سبد بازار یا Market Basket Analysis از مهمترین روش‌های تحلیل و بررسی داده‌های فروش جهت کشف الگوهای خرید است که به واسطه الگوریتم‌های هوش مصنوعی، سبد خرید کاربران را پردازش کرده و الگوهایی بر مبنای آن می‌یابد تا فروشنده بتواند درک بهتری نسبت به خریداران بالفعل خود داشته باشد و حدس‌های دقیق‌تری نسبت به خریداران بالقوه نیز به دست بیاورد. در واقع در بسیاری از فروشگاه‌ها، فاکتورهای فروش تنها منبع اطلاعاتی هستند و می‌توان از همین فاکتورها جهت داده‌کاوی و تحلیل سبد بازار استفاده کرد؛ هرچند موارد دیگری مانند اطلاعات شخصی کاربران، اطلاعات مکانی خرید و سایر موارد تکمیلی نیز به فرآیند کمک می‌کند.

سامانه توصیه‌گر یا Recommender System سرزمین هوشمند پاد در واقع با تحلیل رفتار کاربر، اقدام به پیشنهاد مناسب‌ترین داده‌ها از جمله اطلاعات یا کالاها می‌کند. این سیستم در حقیقت مواجهه با حجم زیاد داده در بستری مشخص را تسهیل می‌کند تا کاربر بتواند ساده‌تر به اهداف خود نزدیک شود.

نمونه این سیستم را در موارد زیادی مانند شبکه‌های اجتماعی، خرده فروشی‌های آنلاین، تجارت الکترونیک، کتابخانه‌های دیجیتال، شبکه‌های اینترانت، سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری و حتی کاربردهای پزشکی می‌توان استفاده نمود.