استارتاپ OCN که سابق بر این با نام OneCarNow شناخته میشد، یکی از فینتکهای مکزیکی است که با ارائه خدمات مالی به شاغلان فریلنسر و اقتصاد گیگ (Gig Economy) در سراسر قاره آمریکا، فرصتهای جدیدی برای فعالان این بخش به وجود آورده است. این استارتاپ در واقع یک پلتفرم اجاره بلندمدت خودرو است که به صورت آنلاین و از طریق یک فرایند بسیار ساده، به مشتریان خود خدمات میدهد. در این پلتفرم مشتریان میتوانند خودروی مورد نظر را انتخاب کرده، اسناد لازم را بارگذاری و پس از تایید، خودرو را دریافت کنند. همچنین OCN تمام خدمات جانبی شامل نگهداری، تعمیر و بیمه را به صورت یکجا به مشتریان خود ارائه میدهد. به این ترتیب استارتاپ OCN فرایند اجاره خودرو را بسیار ساده و آن را به یک تجربه کاربری لذتبخش تبدیل کرده است.
خلاء اعتبار برای فعالان اقتصاد گیگ، راهکار OCN
خدمت اصلی OCN نه اجاره خودرو، بلکه ارائه اعتبار لازم برای اجاره آن به مشتریانی است که به دلیل پیشینه اقتصادی، امتیاز اعتبار پایین و سایر محدودیتها از دریافت خودرو از شرکتهای ارائه خدمات اجاره خودرو محروم میشوند. این پلتفرم با احراز هویت و اعتبارسنجی مشتریان خود، به آنها اعتبار لازم برای اجاره بلندمدت خودرو را اعطاء کرده و به آنها اجازه میدهد داخل پلتفرم خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند.
آقای مایرون سندووال، همبناینگذار و مدیرعامل OCN در این باره گفته است: « فعالان اقتصاد گیگ در دورههای طولانی ساکن کشورها و شهرهای مختلفی میشوند که در آنها پیشینه و سرمایه اجتماعی لازم برای دریافت خدمات مبتنی بر اعتبار را ندارد. OCN با ارائه سرمایه اعتباری لازم به مشتریان شاغل در اقتصاد گیگ، به آنها کمک میکند تا بتوانند به سادگی یک خودرو با تمام امکانات و خدمات جانبی را به صورت بلندمدت اجاره کنند.»
شرکت در بازارهای جهانی
استارتاپ OCN در تازهترین دور سرمایهگذاری خود موفق شده ۸۶ میلیون دلار سرمایه جذب کند. به گفته OCN، پس از تثبیت بازار قاره آمریکا، این شرکت در نظر دارد تا از سرمایه خود برای حضور در بازارهای جهانی بهره برده و کسبوکار خود را توسعه دهد. جذب این سرمایه آن هم در دور اول سرمایهگذاری، نشان از آینده روشن این استارتاپ دارد. بخشی از این آینده، مدیون رویکرد متفاوت و کاربردی این استارتاپ به مقوله تامین اعتبار است. در حالی که عمده استارتاپها و فینتکها روی فرایند ارزیابی و تامین نقدی اعتبار تمرکز دارند، OCN با تشخیص یک خلاء در بازار اجاره خودرو، از تامین اعتبار برای ارائه یک خدمت مورد نیاز به مشتریان بهره برده است.
حال باید دید که OCN پس از تسلط بر بازار آمریکا، چگونه در بازارهای جهانی رقابت میکند.
فراتر از خودرو
سوی دیگر استراتژی OCN ورود به بازار خدمات مالی برزیل است. این شرکت در نظر دارد زیرساخت خود را توسعه داده و امکان ارائه خدمات مالی متنوع را برای مشتریان خود فراهم کند. اولین بازار هدف برای این خدمات، برزیل معرفی شده است. آقای سندووال قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، وارد بازار خدمات برزیل (یکی از بازارهای در حال توسعه در خدمات فینتک و چشماندازی روشن) شده قدرت خود را در این بازار بسنجد. اما آیا OCN میتواند در این بازار موفق شود؟ یا باید تمرکز خود را روی خدمات مبتنی بر اعتبار بگذارد؟