پادیوم بلاگ
بانکداری باز در استونی

بانکداری باز در استونی: Coop Pank بانکداری باز را به استونی می‌آورد

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

بانک Coop Pank یکی از پنج بانک برتر استونی است که در دهه ۹۰ میلادی توسط تعاونی مصرف‌کنندگان استونی و مشتریان آن‌ها ایجاد شده؛ از این رو Coop Pank دسترسی و رابطه منحصر به فردی با خرده‌فروشی‌ها داشته و به ۳۲۰ فروشگاه در سراسر استونی خدمات مالی ارائه می‌دهد. Coop Pank تعهد عمیقی نسبت به مشتریان خود دارد. این بانک به طور ویژه در حوزه خدمات بانکی خرده‌فروشی‌ها، وام رهن خانه، وام‌های خرد، محصولات کارتی و پس‌انداز سرمایه‌های بازنشستگی تخصص دارد. Coop Pank از سال ۲۰۱۷ تا کنون رشد پنج برابری در تعداد مشتریان و پورتفولیوی تسهیلات را تجربه کرده است.  

Coop Pank تصمیم دارد تا پایان سال ۲۰۱۷ سهم بازار خود در استونی را ۱۰ درصد افزایش داده و حجم تسهیلات را به رقم حداقل ۲ میلیارد یورو برساند. به این ترتیب از هر ۱۰ نفر یک نفر مشتری این بانک خواهد بود (حدود ۱۵۰ هزار مشتری). این افزایش به بانک اجازه می‌دهد تا کارایی خود را بهبود داده (رساندن حداکثر نرخ هزینه/درآمد به ۵۰ درصد) و نرخ بازگشت سرمایه ذی‌نفعان را به ۱۵ درصد برساند.

چالش‌های اصلی بانکداری باز در استونی

با معرفی دستورالعمل PSD2 (دومین دستورالعمل سرویس‌های پرداخت)، Coop Pank در هماهنگ کردن اهداف خود با چشم‌انداز رو به تغییر رگولاتوری چالش داشته است. این دستورالعمل بانک‌ها را ملزم می‌کند تا خدمات مالی را به صورت باز از ارائه کرده و داده‌های مشتریان را با رضایت خود آن‌ها به صورت امن با کسب‌وکارهای ثالث به اشتراک بگذارند تا نوآوری و رقابت سال در فضای مالی و بانکی توسعه پیدا کند.

Coop Pank نیز تصمیم گرفته با پیاده‌سازی APIهای باز به اشتراک‌گذاری داده و دسترسی با آن‌ها را تسهیل کند. این حرکت از سوی Coop Pank نه تنها باعث شده تا با استانداردهای بانکداری باز اروپا هماهنگ باشد، بلکه موقعیت خود در بازار تثبیت کند.

در واقع استراتژی Coop Pank توزان بین هماهنگی با رگولاتوری و نوآوری بازارمحور است. این بانک با پیاده‌سازی PSD2 ضمن رعایت نیازمندی‌های رگولاتوری، از فرصت‌های جدید به وجود آمده توسط بانکداری باز نیز بهره برده است. به این ترتیب Coop Pank با بهبود رقابت‌پذیری و تجربه کاربری مشتریان، از طریق توسعه سرویس‌های نوآورانه که با نیازمندی‌های رگولاتوری و پیشرفت‌های فناوری مطابقت دارند، بازار خود را توسعه می‌دهد.

راهکار Coop Pank

Coop Pank حتی قبل از معرفی PSD2، از خدمات بانکداری شرکت Tietoevry (یک شرکت فعال در حوزه توسعه سرویس‌ها، نرم‌افزارها و راهکارهای مبتنی بر SaaS برای حوزه‌های مختلف از جمله بانکی و مالی) برای اطمینان از تطابق راهکارها با دستورالعمل‌های رگولاتوری استفاده می‌کرد. این شرکت تخصص و سابقه موفقی در پیاده‌سازی پروژه‌های بانکداری باز دارد. Tietoevry توانست در مدت ۶ ماه یک دسته از APIهای باز را توسعه دهد. اولین گام ایجاد یک محیط سندباکس بود تا ارتباط بین Coop Pank و کسب‌و‌کارها و به طور ویژه خرده‌فروشی‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات مالی را تست کنند. در ادامه نیز شرکت Tietoevry سیستم‌های بانکداری باز خود را با کوربنکینگ Coop Pank طی یک فرایند چهار ماهه یکپارچه کرد.

مزایای بانکداری باز برای Coop Pank 

پیاده‌سازی سرویس‌ها با استاندارد PSD2 با Coop Pank اجازه داده تا طیف راهکارهای خود را به فراتر از سرویس‌ها و کانال‌های بانکداری سنتی گسترش دهد. Coop Pank با بهره‌گیری از سرویس‌های مورد نیاز مانند سرویس‌های اطلاعات حساب AIS و سرویس‌های انجام پرداخت PIS خدمات مالی خود را به راحتی با کسب‌و‌کارهای ثالث یکپارچه کرده و میزان رضایت مشتریان را بهبود داده‌اند.

همچنین حجم تراکنش‌های این بانک از زمان پیاده‌سازی نیازمندی‌های PSD2 افزایش چشمگیری داشته است. اکنون Coop Pank در حال توسعه محصولات و راه‌های درآمدی جدیدی است که از طریق قابلیت‌های بانکداری باز ممکن شده است. 

آینده بانکداری باز در استونی

در حال حاضر بانک‌های استونی از جمله Coop Pank برای دستورالعمل PSD3 آماده می‌شوند که قرار است طی سال‌های ۲۰۲۷ تا ۲۰۲۸ معرفی شود. این دستورالعمل راه را برای امور مالی باز هموار می کند. امور مالی باز قصد دارد تمام سرویس های مالی ارائه‌شده توسط بازیگران عرصه بانکی و مالی را از طریق یک پلتفرم واحد ارائه کند. به این ترتیب سرویس‌های ارائه‌دهندگان مختلف با تکمیل یکدیگر یک تجربه کاربری یکپارچه و کارآمد را برای مشتریان فراهم می‌کنند.

در حال حاضر Coop Pank ایده‌های مختلفی برای سرویس‌های جدید دارد و می‌خواهد با استفاده از خدمات شرکت Tietoevry هزینه و زمان مورد نیاز توسعه محصولات جدید را کاهش داده و فرایند تست را ساده‌تر کنند. بانکداری باز در استونی با قدرت در حال رشد است و بانک‌های بزرگ مانند Coop Pank با درک موقعیت‌هایی که بانکداری باز به وجود می‌آورد، جایگاه خود ار در چشم‌انداز مالی و بانکی این کشور تثبیت کرده‌اند. 

حال باید دید کدام بانک می‌تواند با استفاده از این موقعیت سهم بزرگتری از بازار را تصاحب می‌کند و چه کسب‌و‌کارهایی با همکاری بانک‌ها صحنه اقتصاد استونی را دگرگون می‌کنند.