پادیوم بلاگ
استارتاپ موفق اندونزی

معرفی استارتاپ Orami در زمینه فرزندپروری

ریحانه احمدی
کسب و کار ، مقالات

بدون شک بچه‌دار شدن یکی از زیباترین اتفاقات زندگی هر زوجی است؛ اما همان قدر که این اتفاق شادی‌آور است، می‌تواند منجر به بروز مشکلات متعدد در زندگی زوج‌ها نیز بشود. بچه‌دار شدن، گاهی اوقات به‌ویژه برای مادران استرس‌زا و چالش‌برانگیز می‌شود. خوشبختانه امروزه والدین هنگام مواجهه با چالش‌های تربیت کودک، می‌توانند برای دریافت مشاوره و پشتیبانی به پلتفرم‌های آنلاین مراجعه کنند. یکی از موفق‌ترین استارتاپ اندونزی در زمینه فرزند‌پروری اپلیکیشن Orami است که با استفاده از فناوری و اینترنت سعی دارد فرزندپروری را برای زوج‌ها ساده‌تر کند. منبع اصلی درآمد این استارتاپ، بر پایه‌ی تجارت الکترونیک B2C است و با استقبال خوبی روبرو شده است. به‌ طوری‌ که ماهانه بیش از نیم‌ میلیون بازدیدکننده دارد و فروش روزانه آن، در حدود ۱۲۰.۰۰۰ دلار است.

این مقاله، از سری مقاله‌های معرفی استارتاپ‌های موفق است. در مقاله اخیر به معرفی بررسی استارتاپ MimosaTEK پرداختیم و در این نوشته قصد داریم به بررسی استارتاپ Orami  بپردازیم.

نحوه شکل‌گیری و اهداف استارتاپ Orami 

استارتاپ Orami، در سال ۲۰۱۶ پس از ادغام دو سایت تجارت الکترونیک در حوزه زنان، به نام Moxy و Bilna تشکیل شد. Bilna در سال ۲۰۱۲ توسط کارآفرینی به نام  فری تنکا،  که در حال حاضر مدیرعامل استارتاپ Orami است، راه‌اندازی شد. او قبل از راه‌اندازی Bilna، یک پلتفرم کوپن و معاملات روزانه را تاسیس کرده بود که بعدها توسط Groupon در سال ۲۰۱۱ خریداری شد. فری تنکا در مصاحبه‌ای، هدف از تغییر حوزه کاری خود را به این صورت شرح داد: «از آنجایی‌ که حدود ۷۰ درصد از مشتریان Disdus زن بودند، متوجه شدم که زنان بیشتر از مردان به‌صورت آنلاین خرید می‌کنند، بنابراین می‌خواستم روی آن‌ها تمرکز کنم.»

Orami در سال ۲۰۱۵،  هندراوان کارتیکا را به‌ عنوان رئیس منصوب کرد. در آن زمان، سایت به طور خاص بر روی فروش محصولات برای مادران و نوزادان متمرکز نبود، اما در طول مسیر، تنکا و کارتیکا فهمیدند که بخش والدین چیزی است که آنها می‌خواهند روی آن تمرکز داشته باشند. بنابراین تصمیم گرفتند تغییراتی ایجاد کنند.

هندراوان کارتیکا، در مصاحبه‌ای در این‌ خصوص گفت: «پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی متفاوتی در حوزه زنان وجود داشت، اما بخش مادر و کودک در آن زمان تقریباً استفاده نشده بود، بنابراین ما معتقد بودیم که این پلتفرم تقاضای زیادی در اندونزی خواهد داشت.»

تنکا در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «ما معتقدیم که مادران جدید در چهار حوزه اصلی نیاز به کمک دارند. در قدم اول، پدر و مادر ها به اطلاعات موثق در مورد نحوه تربیت و مراقبت از نوزادان، به‌ ویژه فرزند اول نیاز دارند. دومین حوزه سیستم پشتیبانی است. پدر و مادر بودن ممکن است دشوار باشد، بنابراین پدر و مادرها نیازمند دریافت حمایت از جوامعی هستند که بتوانند چالش‌های آن‌ها را درک کرده و در صورت لزوم کمک کنند. به عنوان حوزه سوم، والدین نیاز به خرید وسایل ضروری نوزادان مانند پوشک، شیر، لباس و موارد دیگر دارند و سرانجام، مادران برای جلوگیری از استرس و خستگی عاطفی به سرگرمی نیاز دارند.»

طبق آمار آژانس برنامه‌ریزی جمعیت و خانواده، هر سال تقریباً ۴.۸ میلیون نوزاد در اندونزی متولد می‌شوند که این آمار، نشان‌دهنده فرصت مناسبی برای رشد یک بستر آنلاین والدین است. وب‌سایت و اپلیکیشن Orami هر ماه تقریباً پنج میلیون کاربر دارد. طبق نقشه تجارت الکترونیکی iPrice اندونزی، بازدید ماهانه Orami در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۱۹ در رتبه نهم قرار داشت و توانست از سایت‌های معروف مد Zalora و Sorabel پیشی بگیرد. امروز، Orami ماموریت دارد که به «سوپر اپلیکیشن والدین» تبدیل شود تا به والدین، به ویژه مادران دارای بچه‌های کوچک، کمک کند تا نیازهای خود را برآورده کنند.

امکانات موجود در Orami 

در حال حاضر استارتاپ Orami دارای چهار سرویس اصلی است که در نرم‌افزار قابل‌ دسترسی هستند:

۱. فروشگاه الکترونیکی 

این فروشگاه شامل محصولات مختلفی مانند پوشک، شیر، لباس بچه‌گانه، کالسکه‌ی کودک، غذای کودک و سایر لوازم ضروری برای مادران و کودکان است. علاوه بر این، کوپن‌های تخفیف متنوعی به مادران ارائه می‌شود که برای صدها فروشگاه و مراکز مختلف معتبر هستند. (از جمله بیمارستان‌ها، مراکز مراقبت‌های روزانه، زمین‌های بازی، سالن‌ها و موارد دیگر.)

۲. محتوای آموزشی و تفریحی 

 بخش مقالات والدین، شامل ده‌ها هزار مقاله در مورد مراقبت از کودکان است که توسط متخصصانی مانند پزشکان، روان‌شناسان و کارشناسان مالی و بهداشتی گردآوری شده است. همچنین در کانال یوتیوب Orami به طور منظم مصاحبه، گفتگو و سایر محتوای تصویری آموزشی برای سرگرمی تولید می‌شود.

۳.   تالارهای گفتگو (Orami Community)

تالارهای گفتگوی Orami جایی است که مادران اندونزیایی می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و نظرات و تجربیات خود را در مورد فرزندپروری به اشتراک بگذارند. در ابتدا این گروه در WhatsApp  شکل‌ گرفت؛ اما با گسترش Orami و به‌ منظور تعامل راحت‌تر کاربران، به بخش والدین (Orami Parenting) انتقال داده شد. کارتیکا در این‌ خصوص در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «ما علاقه و اشتیاق زیادی از طرف اعضا دیدیم، بنابراین به‌تدریج توسعه‌ی خود را ادامه دادیم تا اینکه سرانجام بخش والدین Orami را با خدمات جامع‌تری راه‌اندازی کردیم.» بخش والدین Orami که در ۷ سالگی این شرکت راه‌‌اندازی شد در حال حاضر ده‌ها هزار عضو دارد که از ۷۵ شهر اندونزی هستند. کاربران هر روز می‌توانند در کلاس‌های مشاوره آنلاین شرکت کنند و در جلسه‌های خاص با گروه‌های مختلف گپ بزنند. علاوه بر این، مادران می‌توانند با متخصصان مختلفی مانند متخصصان اطفال و روان‌شناسان کودک در مورد طیف گسترده‌ای از مسائل نظیر بهداشت کودک یا مدیریت امور مالی خانواده مشورت کنند.

 ۴. برنامه کارآفرینی:

برنامه‌ای برای توانمندسازی مادران در نظر گرفته شده تا با فروش محصولات مختلف Orami، درآمد اضافی داشته باشند. Orami یک برنامه‌ی توانمندسازی به نام Ibu Sibuk (مادران مشغول) را اجرا می‌کند که هدفش این است که مادران سراسر کشور درآمد خانواده خود را از طریق تبلیغ و فروش محصولات Orami به دوستان و اطرافیان خود تامین کنند. این فروشندگان از طریق فروش خود می‌توانند ۳۰ درصد سود از هر خریدی که در پلتفرم انجام می‌شود دریافت کنند. فروشگاه الکترونیک Orami در حال حاضر دارای ۵۰۰ مدل از برند FMCG  است و طیف گسترده‌ای از محصولات، از پوشک و شیر گرفته تا کالسکه و صندلی ماشین را شامل می‌شود. Orami در سال ۲۰۱۹، بیش از ۴۰۰،۰۰۰ معامله انجام داده است و شرکت انتظار دارد که در سال جاری این تعداد حداقل ۲.۵ برابر رشد کند.

برنامه‌های آینده موفق‌ترین استارتاپ اندونزی

در حال حاضر تمرکز اصلی این شرکت بر روی جذب تعداد بیشتر مادران و حمایت از آن‌ها است. Orami جهت تحقق رسالت خود به‌ عنوان یک سوپر برنامه والدین، برای راه‌اندازی امکانات بیشتر مانند خدمات مالی و بهداشتی نظیر پس‌انداز برای تحصیلات کودک، بیمه بارداری و همچنین مشاوره آنلاین با پزشک برنامه‌ریزی می‌کند و برای این منظور با افراد دیگری جهت ارائه این خدمات همکاری خواهد داشت. همچنین این شرکت قصد دارد در اواخر سال جاری بودجه جدیدی را برای گسترش فعالیت خود جمع‌آوری کند. در سال ۲۰۱۶، این شرکت ۱۵ میلیون دلار از سازمان‌های مشاغل دیجیتال Sinar Mas اندونزی Gobi Partners ،Ardent Capital و Velos Partners جمع‌آوری کرده بود.  مدیر موفق‌ترین استارتاپ اندونزی در مصاحبه‌ای هدف خود را از جمع‌آوری بودجه به این صورت شرح داد: «ما معتقدیم که زمان مناسبی برای جمع‌آوری کمک مالی است زیرا با راه‌اندازی بخش والدین (Orami Parenting) در حال ورود به فصل جدیدی از سفر تجاری خود هستیم. از نظر گسترش بازار،  ما قبل از اینکه به بازارهای جدید در منطقه توجه کنیم حداقل تا دو سال آینده بر اندونزی تمرکز خواهیم داشت.»

منابع:

www.mime.asia