پادیوم بلاگ

معرفی نرم‌افزارهای مفید برای مدیریت فروشگاه

رضا دهقان
کسب و کار ، مقالات

ابزارهای تجارت آنلاین مانند فروشگاه‌سازها، نرم‌افزارهای تحلیلی یا ابزارهای سبد خرید برای موفقیت یک فروشگاه آنلاین ضروری هستند. این ابزارها علاوه بر اداره ماهانه کسب‌و‌کار، به صاحبان کسب‌و‌کارها کمک می‌کنند تا هم‌گام با رشد تقاضا از سوی مشتریان، فروشگاه رو توسعه داده و جایگاه خود در میان رقبا را تثبیت کنند. بنابراین در این پست ما به معرفی نرم‌افزارهای مفید برای مدیریت فروشگاه می‌پردازیم و در هر دسته، چند نمونه را معرفی می‌کنیم.

ابزارهای تجارت آنلاین چیست؟

ابزارهای تجارت آنلاین در واقع نرم‌افزارهایی هستند که در قالب اپلیکیشن‌ها، پلتفرم‌ها و پلاگین‌ها ارائه شده و به صاحبان کسب‌و کارها کمک می‌کنند تا فروشگاه‌های آنلاین خود را مدیریت کنند. با وجود این که ابزارهای متنوعی در حوزه تجارت آنلاین وجود دارند، اما همه آن‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند: کمک به ساده‌سازی، سازماندهی و خودکارسازی فرایندهای اجرایی و کمک به رشد یک فروشگاه آنلاین. برای مثال فروشگاه‌سازها، نرم‌افزارهای مدیریت انبار و موجودی و ابزارهای تحلیلی از جمله نرم‌افزارهای تجارت آنلاین به شمار می‌روند. 

چرا ابزارهای تجارت آنلاین مهم هستند؟

ساخت نرم‌افزارهایی مانند اپلیکیشن‌های موبایل و پلاگین سبد خرید از ابتدا می‌تواند فرایندی زمان‌بر و هزینه‌بر باشد. اما با یک دسته کامل از نرم‌افزارهای تجارت آنلاین می‌توانید این فرایند را ساده کرده، فروشگاه خود را به صورت کارآمد مدیریت کنید و هزینه‌ها را پایین نگه دارید. مزایای ابزارهای تجارت آنلاین شامل موارد زیر می‌شود:

ابزارهای ساخت و میزبانی یک فروشگاه آنلاین

ابزارها تجارت آنلاین مانند قطعات یک پازل تصویر کسب‌و کار شما را کامل می‌کنند. پلتفرم‌های تجارت آنلاین ابزارهایی مانند سایت‌سازها و فروشگاه‌سازها را به مشتریان خود ارائه می‌دهند تا به وسیله آن‌ها بتوانند یک فروشگاه چشم‌نواز بسازند. هم‌چنین این ابزارها فروشگاه را نیز میزبانی می‌کنند که نیاز به تهیه هاست را از بین برده و به صاحبان کسب‌و کار اجازه می‌دهند تا در لحظه به تمام ابعاد فروشگاه خود دسترسی داشته باشند.

ابزارهای تحلیلی

تحلیل و بررسی فروشگاه‌های آنلاین به آن‌ها کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را بفهمند. ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس به شما اجازه می‌دهند تا متریک‌های اصلی مانند KPIها (مخفف key performance indicators یا شاخص‌های عملکرد کلیدی) را رهگیری کرده و پیشنهادهایی برای بهبود سوددهی را ارائه می‌کنند. تحلیل سئو نیز به شما کمک می‌کند تا با پوشش نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، رتبه خود در موتورهای جستجو را بهبود داده و ترافیک بیشتری به وب‌سایت خود هدایت کنید.

ابزارهای عملیات‌های روزانه

اگر صاحب یک فروشگاه آنلاین باشید، می‌دانید که همواره باید تبادل‌های مختلف را رهگیری کنید. برخی از بهترین ابزارهایی که صاحب یک فروشگاه آنلاین می‌تواند انتخاب کند، ابزارهایی هستند که به سازماندهی عملیات‌ها و فرایندهای روزانه کمک می‌کنند. 

ابزراهای بازاریابی

کمپین‌های بازاریابی به فروشگاه‌های آنلاین کمک می‌کنند تا هویت برند خود را تثبیت کنند، ترافیک سایت را افزایش دهند و لیدها را به مشتریان دائمی تبدیل کنند. با ابزارهای بازاریابی مناسب کسب‌وکارهای آنلاین می‌توانند تاثیر کمپین را بررسی کرده، تولید محتوا را خودکارسازی و رابطه خود با مشتریان را از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و بلاگ بهبود دهند.

ابزارهای خدمات مشتریان

یک گزارش در مورد تجربه مشتریان مشخص کرد که خدمات مشتریان بهتر مشتریانی که قصد دارند عضو خبرنامه شوند و یا دوباره خرید کنند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با کمک ابزارهای خدمات مشتریان، فروشگاه‌های آنلاین می‌توانند به نیازهای مشتریان خود رسیدگی کرده و آن‌ها را در هر قدم از مسیر خرید همراهی کنند.

۷ نوع ابزار تجارت آنلاین

راه‌های متفاوتی برای ساخت، مدیریت و بهبود یک فروشگاه آنلاین وجود دارد. در ادامه ۷ نوع ابزار تجارت آنلاین که توسط بیشتر کسب‌وکارها استفاده می شوند را معرفی می‌کنیم.

پلتفرم‌های تجارت آنلاین

اولین گام در ساخت یک فروشگاه آنلاین انتخاب پلتفرم تجارت آنلاین مناسب است. یک پلتفرم تجارت آنلاین در واقع یک نرم‌افزار است که توسط فروشگاه آنلاین برای رفع نیازهای اصلی مانند ساخت صفحات محصول و پیاده‌سازی فرایندهای ثبت سفارش خرید استفاده می‌شود. برای مثال راهکار پادمارت پادیوم با فراهم آوردن امکان ساخت فروشگاه به صورت ساده و با هزینه پایین، به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کرده و محصولات خود را به فروش برسانند.

تولید محتوا

تولید محتوا برای یک فروشگاه آنلاین می‌تواند به افزایش بازدید و توسعه طیف مشتریان فروشگاه کمک بسزایی کند. فرایند تولید محتوا با وجود ابزارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، ساده‌تر و سریع‌تر شده است:

  • Canva

ابزرا Canva به افراد و تیم‌ها کمک می‌کند تا حتی در صورت نداشتن تجربه کافی، بتوانند محتواهای تصویری زیبا تولید کنند. ویژگی‌های Canva نظیر درگ‌-اند-دراپ باعث شده تا تولید محتواهای مختلف مانند پست‌های شبکه‌های اجتماعی یا عکس‌های بلاگ به راحتی امکان‌پذیر باشد.

  • وردپرس

همه فروشگاه‌های آنلاین به بلاگ نیاز ندارند، اما آن‌هایی که دوست دارند بلاگ داشته باشند، می‌توانند از سیستم‌های مدیریت محتوا نظیر وردپرس بهره ببرند. وردپرس می‌تواند به کسب‌و کارها کمک کند تا با استفاده از یک استراتژی بلاگ خوب، با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و ضمن تثبیت برند، ترافیک طبیعی سایت را افزایش دهند.

ابزارهای ارتباطی و درون‌سازمانی

ابزراهای تجارت آنلاین می‌توانند فرایندهای درون‌سازمانی کسب‌وکار را نیز بهبود دهند. این ابزارها می‌توانند شامل یک فضای اختصاصی برای ارتباط با سایر همکاران و یا پلتفرم برای مدیریت وظایف هر فرد باشند. برای مثال ترلو یک ابزار مدیریت وظایف است که با رابط کاربری ساده توانسته جایگاه خود بین کسب‌و‌کارهای ایرانی باز کند. در بین ابزارهای ایرانی نیز همتیک از جمله ابزارهای مدیریت وظایفی است که نیازهای مختلف کسب‌و‌کارها را برطرف می‌کند.

فروش و لجستیک

فروش و لجستکی قلب یک فروشگاه آنلاین هستند. برخی از پلتفرم‌های تجارت آنلاین این ابزارها را به عنوان بخشی از ویژگی‌های خود به کسب‌و‌کارها ارائه می‌دهند، اما ابزارهای دیگری نظیر پادرو نیز در کشور ما وجود دارند که نیازهای لجستکی کسب‌و‌کارها را برطرف می‌کنند.

بازاریابی

ابزراهای بازاریابی انواع مختلفی دارند که هر کدام به نوعی برای بهتر دیده شدن کسب‌وکار کمک می‌کنند. برای مثال ابزار نوین‌هاب به شما اجازه می‌دهد تا محتواهای خود برای کانال‌های مختلف را برنامه‌ریزی کرده و در تاریخ مشخصی منتشر کنید. پاکت نیز دیگر ابزار ایرانی است که برای بازاریابی از طریق ایمیل و ارسال خبرنامه به کار می‌رود. ترکیب این ابزراهای مختلف به یک کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا با صرف هزینه و تلاش کمتر، نتیجه بهتری کسب کنند.

ابزارهای تحلیلی

ابزراهای تحلیلی رفتار مشتری، عملکرد صفحات و محصولات مختلف و میزان نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را رهگیری می‌کنند. با کمک اطلاعاتی که ابزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول در اختیار شما می‌گذارند، می‌توانید تصمیمات بهتری بگیرید و نقاط قوت و ضعف کسب‌و‌کار خود را شناسایی کنید.

خدمات مشتریان

یک فروشگاه آنلاین زمانی در درازمدت موفق خواهد بود که بتواند با مشتریان خود رابطه خوبی برقرار کند. در بازاری که هرروز بر تعداد رقبا افزوده می‌شود، وفادارسازی مشتریان بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. ابزارهای چت آنلاین و نرم‌افزارهای مدیریت مشتریان برای ثبت تیکت از جمله نرم‌افزراهای مفیدی هستند که کسب‌و‌کار را یک قدم به سمت موفقیت هدایت می‌کنند.

ابزارها همه چیز نیستند

در این پست به معرفی نرم‌افزارهای مفید برای مدیریت فروشگاه پرداختیم. هرچند این ابزارها برای موفقیت یک کسب‌و‌کار ضروری هستند، اما کافی نیستند. یک فروشگاه آنلاین خوب باید ویژگی‌های دیگری برای موفقیت نیز داشته باشد. محصولات باکیفیت و رقابتی، قیمت‌گذاری مناسب و داشتن یک استراتژی مشخص برای رشد و توسعه بازار از جمله مواردی هستند که در موفقیت یک فروشگاه نقش تعیین‌کننده دارند. در پایان، ابزارها تنها ابزار هستند و باید با ذهنیت درست و برنامه مشخص استفاده شوند تا تاثیر چشمگیری داشته باشند.