مجله Global Finance بانک BBVA را به عنوان برترین بانک از نظر خدمات بانکداری باز برای شرکتها معرفی کرده است. این جایزه در کنار جایزههایی مانند بهترین بانک برای مشتریان حقوقی و بهترین آزمایشگاه نوآوری مالی برای کارخانه هوش مصنوعی BBVA، این بانک را در صدر بانکهای نوآور در حوزه بانکداری باز تبدیل کرده است. بین کشورها نیز اسپانیا (که بانک BBVA در آن قرار دارد) به عنوان بهترین کشور با بانکها نوآور برای شرکتها و پرو نیز به عنوان بهترین کشور با خدمات بانکی برای SMEها (کسبوکارهای متوسط و بزرگ) موفق به دریافت جایزه شدهاند. اما چرا خدمات بانکداری باز BBVA متفاوت است؟
بانکداری باز BBVA
خدمات بانکداری باز BBVA شامل ۴۰ راهکار مبتنی بر API است که برای پیادهسازی خدمات و محصولات مالی دیجیتالی در زیستبوم فناوری و اپلیکیشنهای شرکتها طراحی شدهاند. APIهای BBVA طیف گستردهای از نیازهای مالی مشتریان و شرکا (از بهینهسازی آنی جریان نقدی شرکت گرفته تا تسهیل یکپارچهسازی راهکارهای مالی با پلتفرمهای ثالث) را برطرف میکند. به این ترتیب تجربه کاربری بهبود پیدا کرده و تراکنشهای مالی خارج از کانالهای بانکداری سنتی (شامل گزینههای پرداخت منعطف در تجارت آنلاین، ابزارهای تحلیل تسهیلات و خرید آنلاین بیمه در پلتفرمهای ثالث) تسهیل میشود.
راهکارهای بانکداری باز BBVA
یکی از راهکارهای شاخص BBVA مانند احراز هویت آنی است که به شرکتها اجازه میدهد طی چند ثانیه تعیین کنند آیا شخص یا شرکت دارای حساب در بانک BBVA یا یکی از بانکهای شبکه پرداخت Iberpay است یا خیر. این راهکار نه تنها جلوی بروز خطا را میگیرد، بلکه به مبارزه با کلاهبرداری نیز کمک میکند. راهکار دیگری که به تازگی معرفی شده به راهکار تامین مالی خودرو است که فرایند تامین مالی حین خرید خودرو در سایت فروشنده را تسهیل میکند.
API مصالحه BBVA نیز یکی دیگر از راهکارهای آن است که به شرکتها کمک میکند صورت فعالیتهای مالی حساب خود را با اسناد حسابداری تطبیق دهند. این بانک با شرکت Vecttor (یک شرکت فعال در حوزه حملونقل آنلاین) به توافق رسیده تا APIهای خود را سیستم حسابداری Vecttor یکپارچه کند. به این ترتیب شرکت میتواند سفرهایی که مشتریان هزینه را به صورت نقدی پرداخت میکنند را مطابقت داده و رانندگان میتوانند این مبالغ را در ATMهای بانک BBVA و از طریق خدمات پرداخت سریع سپردهگذاری کنند.
مزیت بانکداری باز برای شرکتها
استراتژیهای بانکداری باز مانند استراتژی BBVA این فرصت را برای موسسههای مالی فراهم میکند تا خدمات خود را از رقبا متمایز کرده و برای شرکتها ارزش افزوده ایجاد کنند. به گفته موسسه ارزش تجاری در IBM، تنها ۲۰ درصد بانکهای دنیا خدمات مالی تعبیهشده برای بهبود تجربه کاربری ارائه میدهند. مقاله جدید آنها با عنوان بانکداری برای شرکتهای کوچک و متوسط نیز اشاره میکند که خدمات بانکداری باز میتواند رابطه بین SMEها و بانکها را به طرز چشمگیری بهبود دهد.
بانکداری باز سنگ بنای نوآوری
خدمات بانکداری باز BBVA و استراتژی این بانک در توانمندسازی شرکتها برای ارائه خدمات نوآورانه باعث شده تا این بانک برای سومین سال متوالی به عنوان بهترین بانک برای مشتریان حقوقی شناخته شود. این موضوع نشان میدهد بانکهایی نظیر BBVA که اهمیت بانکداری باز و نقش آن در آینده اقتصاد دنیا را دریک کردهاند، از هماکنون جایگاهی محکم برای خود در آینده تثبیت کردهاند. نوآوریهای BBVA به آنها کمک کرده تا ضمن زمینهسازی برای موفقیتهای آینده، از هماکنون جریانهای درآمدی جدیدی برای بانک ایجاد کنند. اما این که کدام بانکها BBVA را در این مسیر دنبال میکنند و آیا BBVA میتواند برتری خود را حفظ کند یا خیر، در آینده روشن میشود.