بانکها به منظور همگام شدن با رقابت فزاینده از سوی شرکتها در داخل و خارج صنعت، لازم است خدمات نوآورانهای را پابهپای دیگر سازمانهای کوچکتر و نابتر ارایه دهند. اگر چه فناوریهای بسیاری (همچون هوش مصنوعی (AI)، بیومتریک و یادگیری ماشینی) در اختیار بانکها قرار دارد که به آنها کمک میکند رقابتپذیری بیشتری داشته باشند، اما لازم است عوامل تسریعکنندهای نیز در داخل داشته باشند تا بتوانند با سرعت بالایی نوآوریها را وارد بازار کنند.
رابطهای برنامهنویسی نرمافزار یا APIها همان عناصری هستند که اگر از آنها درست استفاده شود میتوانند این فرایند را تسریع کنند. APIها میتوانند در کنار یک استراتژی دقیق و شفاف برای بانکداری باز ـ که روشی امن برای اشتراک دادهها میان ارایهدهندگان خدمات دارای مجوز و اشخاص ثالث فراهم میکند ـ زیربنای فعالیتهای بانکها را برای برقراری و ادامهی ارتباط با مشتریان فراهم سازند.
این گزارش با عنوان «API: چسب دیجیتال» توسط موسسه مشاوره اکسنچر منتشر شده و به نقش و نقشه راه بانکها در اقتصاد API میپردازد. در این گزارش مواردی شامل لزوم رویکرد OpenAPI، پیشرانهای حوزه، چالشها و ارکان ورود بانکها به اقتصاد API پوشش داده شده است.
پادیوم به عنوان یکی از اولین بازارچههای API و خدمات دیجیتال در ایران، در راستای فرهنگ سازی، مأموریت گفتمانسازی و توسعه زیستبوم، اقدام به انتشار مطالب علمی نموده که این گزارش نمونهای از این دست میباشد و امیدواریم این اقدام گامی کوچک در جهت توسعه گفتمان «باز» در زیستبوم دیجیتال ایران باشد.