پادیوم بلاگ
ابزار Connect Plus مسترکارت

ابزار Connect Plus مسترکارت برای مدیریت داده‌های مشتریان

رضا دهقان
کسب و کار ، مقالات

شرکت مسترکارت به تازگی از ابزار Conndct Plus خود رونمایی کرده است که به مشتریان اجازه می‌دهد داده‌های خود را مدیریت کنند. به عبارت دیگر، Connect Plus یک مرکز کنترل داده است که مشتریان با استفاده از آن می‌توانند تعیین کنند داده‌های آن‌ها با چه کسانی، کجا و چگونه به اشتراک گذاشته شود. به گفته خانم جس ترنر، مدیر بخش بانکداری باز و API مسترکات، شفافیت کلید اصلی توسعه اقتصاد دیجیتال است و زمانی که افراد و کسب‌و‌کارهای کوچک روی داده‌های خود کنترل داشته باشند، می‌توانند تصمیم‌های آگاهانه بگیرند و به فرصت‌های بیشتر و بهتری دسترسی داشته باشند. به گفته خانم ترنز: «مشتریان باید بدانند داده آن‌ها متعلق به آن‌ها است.»

نحوه کار ابزار Connect Plus

ابزار Connect Plus به کاربان خود اجازه می‌دهد حساب‌های بانکی را جستجو کرده و به این ابازر متصل کنند. سپس در داشبورد می‌توانند کسب‌و‌کارهای ثالثی که اجازه دسترسی به داده آن‌ها دارند را ببینند و اجازه دسترسی آن‌ها را به دلخواه خود قطع کنند. همچنین این ابزار در صورت نزدیک شدن اتمام زمان دسترسی یک کسب‌و‌کار ثالث یا درخواست ایجاد تغییر در نوع دسترسی، به کاربر هشدار می‌دهد. 

یک نظرسنجی از کاربران مسترکارت نشان داده که حدود ۷۶ درصد کاربران حساب‌های بانکی خود را به خدمات این شرکت متصل می‌کنند و ۹۳ درصد عنوان کرده‌اند داشتن کنترل روی داده‌های مالی خودشان و امکان تغییر در نحوه دسترسی دیگران به داده‌ها برای آن‌ها مهم‌ترین اولویت است. 

موانع بر سر راه توسعه بانکداری باز

مسترکارت در نظر دارد نسخه اولیه ابزار را به صورت محدود طی سال جاری میلادی عرضه کند و در صورت نبود مشکل، سال بعد تمام مشتریان ایالت متحدده به این ابزار دسترسی خواهند داشت. پیاده‌سازی و ارائه این ابزار در حالی انجام می‌شود که بسیاری از مشتریان در ایلات متحده برای محافظت از داده‌های مالی خود به موسسه‌های مالی اعتماد دارند. به گفته نشریه PYMNTS در مقاله آیا بانکداری باز می‌تواند اعتماد مردم برای پرداخت‌های آنی را جلب کند؟ بانکداری باز که به کسب‌و‌کارهای ثالث اجازه می‌دهد از طریق APIهای امن به داده‌های مالی مشتریان بانک‌ها دسترسی داشته باشند، بخه عنوان ابزاری برای بهبود خدمات مالی در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته است. 

همچنان امنیت داده‌ها و نگرانی‌های حریم خصوصی بزرگترین موانع بر سر پیاده‌سازی کامل بانکدرای باز در آمریکای شمالی به شمار می‌روند. اما این نگرانی تنها محدود به این قاره نیست. در اروپا نیز با این که اتحادیه اروپا تحقیقات عمیقی در مورد بانکدرای باز انجام داده و به شدت روی حریم خصوصی اشخاص در بانکداری باز تمرکز دارد، هنوز هم امنیت داده‌ها بزرگترین نگرانی مشتریان است. 

بی اعتمادی فراتر از قاره آمریکا است

در بریتانیا به عنوان یکی از پیشگامان عرصه بانکداری باز، ۸۴ درصد مشتریان نسبت به امنیت بانکداری باز نگرانی‌های جدی دارند و ۷۲ درصد فکر می کنند بانکداری باز بیش از مشتریان به نفع کسب‌و‌کارهای ثالث است. از سوی دیگر متخصصین امنیت سایبری علیرغم درک مزایای بانکداری باز نگرانی‌های جدی در خصوص تبادل داده بین کسب‌و‌کارها و بانک‌ها و زیرساخت های مورد نیاز مطرح کرده‌اند؛ نگرانی‌هایی که باعث شده تردید مشتریان نسبت به امنیت بانکداری باز بیشتر شود. 

تحقیقات نشان داده با این که ۶۰ درصد مشتریان در آمریکای شمالی اعتقاد دارند بانکدرای باز مزیای مختلفی برای آن‌ها دارد، همچنان نگرانی ها در مورد روش‌های جمع‌آوری و نگهداری از داده‌ها توسط کسب‌و‌کارهای ثالث وجود دارد. این موضوع نشان می‌دهد نیاز به اعتمادسازی نه تنها بین مشتریان و بانک‌ها نیاز است، بلکه کسب‌و‌کارهای متقاضی دسترسی به داده‌های مالی مشتریان نیز باید در این راستا گام‌های جدی بردارند.