آغاز به کار رسمی حوزه مسکن سرزمین هوشمند پاد

از رفع موانع تا اعطای تسهیلات

مسکن یکی از حیاتی‌ترین حوزه‌ها در نظام کسب و کاری کشور به شمار می‌آید که مورد توجه سرزمین هوشمند پاد متعلق به هلدینگ فناپ نیز قرار گرفته تا با رفع نیازهای مرتبط با زندگی شهروندی و اتصال آن به فناوری اطلاعات و تکنولوژی، تمام امور مرتبط تسهیل شوند. حال مدتی است که حوزه مسکن اکوسیستم پاد به صورت رسمی آغاز به کار کرده است.

به گزارش واحد خبر دفتر ارتباطات یکپارچه پاد (IC)، با در نظر داشتن افزایش جمعیت کشور و بالا رفتن هزینه‌های تامین مسکن استیجاری و غیراستیجاری و الزام آن در بین تمام رده‌های سنی، اساسا حفره‌ها و مشکلات عمده‌ای در معاملات سنتی ایجاد می‌شود که به طور کلی امضای قرارداد را به تاخیر انداخته یا مانع از وقوع آنها می‌شود.

حمیدرضا مشایخ مالک حوزه کسب و کاری مسکن در سرزمین هوشمند پاد است که بعد از اتمام تحصیلات در ایالات متحده به فناپ‌سافت ملحق شده و در گفتگویی اختصاصی با دفتر ارتباطات یکپارچه پاد به تشریح اهداف و مسیر پیش رو پرداخته است.

به گفته مشایخ «فناپ از حدود یک سال پیش تصمیم گرفت به حوزه مسکن ورود کند، چرا که این بخش از بازار یکی از بزرگترین حوزه‌های اقتصادی کشور به شمار می‌آید و گردش مالی آن از گسترده‌ترین صنعت‌ها در شاخه مالی است».

اما مهمترین دلیل این امر وقوع اکثر قریب به یقین تعاملات و معاملات مسکن و مستغلات به صورت سنتی و وجود موانع و ناهماهنگی‌های بسیار زیاد شمرده شده است.

مشایخ در این رابطه اضافه می‌کند: «مدرن و دیجیتال کردن عملیات‌های مسکن از دلایل اولیه فناپ برای ورود به حوزه مسکن است. نام اولیه این امر Property Tech (پراپرتی‌تک) نامیده می‌شود که در حقیقت به معنای به کار بردن تکنولوژی در حوزه املاک و مستغلات است».

بزرگترین شاخصه معاملات مسکن و فرآیندهای خرید، فروش، رهن و اجاره به مسائل مالی و تراکنش‌های اقتصادی مرتبط است؛ بنابراین می‌توان در مرحله اول فناوری‌های موجود در حوزه مالی یعنی فین‌تک را وارد پراپرتی‌تک کرد.

مالک کسب و کار مسکن اکوسیستم پاد در گفتگو با واحد خبر دفتر ارتباطات یکپارچه پاد می‌گوید: «مسئله فین‌تک به عنوان اولویت نخست در نظر گرفته شده و دو پروژه در ابتدا به طور جدی پیش گرفته می‌شود و اولین مورد از آن موضوع تسهیلات تادیه ودیعه مسکن است».

تردیدی نیست که یکی از این موارد مشکل‌زا در معاملات حوزه مسکن، مبحث تامین مبلغ رهن است که در موارد متعددی بین موجر و مستاجر فاصله می‌اندازد و یکی از طرفین نمی‌تواند به موقع هزینه لازم را تامین نموده و معامله را فیصله دهد.

طبق گفته آقای مشایخ، در این مرحله تیم توسعه حوزه مسکن سرزمین هوشمند پاد وارد شده و ودیعه مورد نظر قرارداد را در قالب تسهیلات پرداخت می‌کند.

«به این ترتیب که هزینه رهن به هر کدام از طرفین (موجر یا مستاجر) از طریق خدمات تسهیلاتی (مثلا از طریق اپلیکیشن ویپاد) پرداخت شده و در بازه زمانی سه ماهه پس گرفته می‌شود.»

وی اشاره می‌کند که «در مرحله کوتاه مدت این پروژه به صورت داخلی در هلدینگ فناپ و شرکت‌های زیرمجموعه و جهت اعطا به کارمندان راه اندازی خواهد شد و در طولانی مدت نیز بازار سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف و همچنین سرویس افزوده برای شرکت‌های اینترنتی فعال در بازار مسکن و موتورهای جستجوی مرتبط (مانند دیوار، کلید و…) در هدف قرار داده است.»

وی یادآور می‌شود این موضوع به صورت بالعکس برای مالکینی که قصد دارند ودیعه رهن مستاجران خود را پرداخت کرده و ملک خود را به شخص دیگری اجاره دهند نیز صدق کرده و تسهیلات مربوطه را پس از دریافت ودیعه رهن مستاجر جدید بازپرداخت نمایند.

اما فراتر از آنچه گفت، در نقشه راه حوزه کسب و کاری مسکن سرزمین هوشمند پاد افق‌های بسیار بیشتر و بلندتری در نظر گرفته شده است. استفاده از دیتا و هوش مصنوعی در املاک و مستغلات، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، بلاک چین اسناد و توکنیزاسیون برای فروش مسکن نیز در نظر گرفته شده است.

مشایخ در نهایت تاکید می‌کند که «به طور کلی دیدگاه سرزمین هوشمند پاد این است که هر نوع تغییر و تحولی که بتوان در حوزه تکنولوژی مسکن و دیجیتالی ساختن امور انجام داد به عنوان نقشه راه و هدف برای حوزه مسکن و مستغلات در نظر گرفته شده است».

گفتنی است حوزه مسکن یکی از ده حوزه اصلی کسب و کاری سرزمین هوشمند پاد از جمله آموزش، کشاورزی، سلامت، انرژی، خدمات بانکی/مالی، گردشگری، بازی و سرگرمی، لجستیک و نیازهای روزمره است که تلاش دارد هر کدام به نوعی پوشش دهنده خدمات و سرویس‌های کاربردی برای خانوار ایرانی باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.