پلی‌پاد، ابری که از آن بازی می‌بارد

پلی‌پاد در حقیقت بستری برای استریم و اجرای بازی‌های ویدیویی کنسولی مبتنی بر سرزمین هوشمند پاد است که تنها به اینترنت وابستگی داشته و فارغ از سخت افزار، کاربران می‌توانند از هر نوع دستگاهی مانند کامپیوترهای شخصی یا موبایل جهت اجرای آنها استفاده کنند.

در زیر روند شکل‌گیری پلی‌پاد را به قلم آقای پویا ایماندار، راهبر این پلتفرم می‌خوانید که از طریق این لینک نیز قابل دسترسی است.

یکی از خاطرات دوران کودکی من که برای همیشه در ذهنم نقش بسته، شوق پس انداز کردن برای خرید یک کنسول میکرو است. هنوز به وضوح به یاد دارم که چگونه با وسوسه خرج کردن پس اندازم مقابله می کردم و به جای آن، هر روز به امید اینکه قیمت کنسول بازی پایین آمده باشد به فروشگاه سر خیابان سر میزدم و از فروشنده قیمت را میپرسیدم. گاهی هم ساعت ها می ایستادم و تصاویر بازی که از تلویزیون پشت ویترین پخش می شد را نگاه میکردم. گاهی هم سری به دوستم میزدم تا بازی کردن او را تماشا کنم، پسر خوبی بود اما خب آرزوی من این بود که کنسول بازی خودم را داشته باشه و بازی های مورد علاقه خودم را بازی کنم.

هنوز هم حس و حال آن روز ها را خوب به خاطر میاورم، اگر میشد به زمان قبل برگردم، به پویای کوچک عاشق گیم وعده میدادم که همیشه اینطور نمی ماند. به او میگفتم که روزی نه چندان دور عضوی از یک تیم خارق العاده به نام پلی‌پاد خواهد شد؛ تیمی که بی وقفه تلاش می کند تا هیچکس لذت بازی کردن را بخاطر شرایط اقتصادی از دست ندهد.

ایده پلی‌پاد از سال ۲۰۱۵ آغاز شد، زمانی که هنوز پلتفرم های کلاد گیمینگ با چالش های تاخیر سرعت اینترنت و فشرده سازی اطلاعات درگیر بودند، در آن زمان با استفاده از موتور بازی ولف، شروع به پیاده سازی زیرساخت این پروژه کردم و سرانجام در اواخر سال ۲۰۱۷، با حمایت شرکت فناپ و مجموعه بانک پاسارگاد و در شرایطی که شرکت های انگشت شماری در دنیا موفق به پیاده سازی تکنولوژی کلاد گیمینگ شده بودند، این پروژه را بصورت رسمی در سیزدهمین سالگرد تاسیس شرکت فناپ بر بستر سرزمین هوشمند پاد رونمایی کردیم.

در واقع پلی‌پاد یک سال پیش از نمونه های مشابه خارجی خود نظیر گوگل استادیا یا مایکروسافت ایکس کلاد پا به عرصه نسل آینده کنسول های بازی گذاشت و به این ترتیب اولین کنسول بازی ابری در خاورمیانه لقب گرفت.

پلی‌پاد تنها یک کنسول بازی ابری نیست؛ بلکه پلتفرمی برای کسب و کارهای صنعت بازی، زیرساختی برای توسعه دهندگان و منتشرین بازی، برگزار کنندگان لیگ های بازی های الکترونیکی و ارائه دهندگان محتواست.

در پلی‌پاد بدون نیاز به نصب، دانلود یا بروز رسانی سخت افزارهای بازی می توان بهترین بازی های کنسولی روز دنیا را بر روی تلویزیون، تلفن همراه، تبلت، مرورگر و یا حتی کامپیوترهای قدیمی (بدون نیاز به کارت گرافیک) اجرا و یا از طریق پخش زنده پلی‌پاد، تجربه بازی خود را با دیگران به اشتراک گذاشت.

در طی حدود دو سال فعالیت پلی‌پاد بیش از چهارصد هزار کاربر جذب این سرویس شده و موفق شدیم در نمایشگاه های خارجی به عنوان یک کلاد گیمینگ ایرانی توجه سرمایه گذاران را جلب کنیم.

در سال ۱۳۹۸ پلی‌پاد در رویداد فیت فور استارت که همه ساله با حمایت وزارت اقتصاد کشور لوکزامبورگ برگزار میشود از بین ۴۷۶ پروژه شرکت کننده از سراسر دنیا به مرحله نهایی راه یافت و همچنین با دعوت از سوی کارگروه ۵G تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پروژه مشترکی با شرکت ایرانسل بر بستر اینترنت ۵G تست و اجرا گردید.

در سال ۱۳۹۹ پلی‌پاد به نمایندگی از شرکت فناپ به عنوان یکی از ۳۰ پروژه برتر ایران از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در رویداد Iran Dach 2020 که به میزبانی کشورهای آلمان، اتریش و سوئیس برگزار شد، شرکت کرد و دستاوردهای فنی پلی‌پاد و دیگر شرکت های اروپایی جهت توسعه و هم افزایی بیشتر مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در راستای حمایت از ورزش های الکترونیکی و صنعت بازی، پلی‌پاد به عنوان حامی طلایی رویداد های لول آپ، ویگما ۲۰۲۰ و مسابقات کشوری اتللوی استان کرمان ۲۰۲۰ عملکرد مثبت و حائز اهمیتی ایفا نمود.

از سال ۹۸ توسعه نسخه جدید پلی‌پاد با نام بیگ بنگ آغاز شد که متاسفانه بروز شرایط غیر قابل پیش بینی نظیر کرونا و فیلترینگ ناگهانی و غیر منطقی پلی‌پاد انتشار این نسخه را با تاخیر مواجه کرد. اما در نهایت تلاش شبانه روزی تیم پلی‌پاد منجر به انتشار این نسخه در شب یلدا سال ۹۹ شد. در این نسخه تلاش کرده ایم بهترین نوع فشرده سازی را منطبق با پلتفرم کاربر بکار گیریم تا کاربر به راحتی بازی تحت شرایط ۱۰۸۰p @ 60fps را تجربه نماید. همچنین تغییر رابط کاربری، شخصی سازی تنظیمات بازی و اپلیکیشن ها از جمله دیگر مواردی است که به درخواست کاربران محترم پلی‌پاد در ورژن بیگ بنگ تکمیل و ارایه شد.

بیگ بنگ برای نسخه های وب، ویندوز، لینوکس، مک، اندروید و آی او اس توسعه داده شد و از دی ماه سال نود و نه حجم مصرفی این کنسول بازی ابری بصورت نیم بها محاسبه میشود.

در اسفند ماه سال نود و نه، اختتامیه پنجمین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی برگزار شد و کنسول بازی ابری پلی‌پاد توانست با دفاع از فرایند توسعه خود و ارائه مستندات مورد نیاز داوران، رتبه برتر و تندیس طلایی جشواره را از آن خود کند. هدف از برگزاری این جشنواره، شناسایی، ارزیابی و معرفی برترین نوآوری های شرکت های ایرانی و تقدیراز آنهاست.

تلاش تیم پلی‌پاد در جهت اعتلای صنعت گیم ایران در دنیاست و برای محقق شدن این مهم به حمایت و همدلی صنعت بازی ایران نیازمندیم.

با آرزوی سلامتی

پویا ایماندار

راهبر پلی‌پاد

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.