مقدمه‌ای بر تولید محتوا – بخش اول

مقدمه

همانطور که می‌دانیم، دوران تبلیغات سنتی که برای فروش محصولات کفایت می‌کرد، مدت‌هاست گذشته و اکنون مردم از وجود این حجم تبلیغات در همه جا خسته شده‌اند.

عرفان ارژمند

کارشناس تولید محتوای ارتباطات یکپارچه پاد

بنابراین، مردم از مسدود کننده‌های تبلیغاتی(Ad Blockers) استفاده می‌کنند و بیلبوردها را نادیده می‌گیرند. جز این، چه کاری می‌توان انجام داد؟ روندهای جاری تبلیغات به ما می‌گوید که بازاریابی محتوا یکی از بهترین راه‌ها برای بازاریابی کالاها و خدمات است.

طی تحقیقی که شرکت سمراش(www.semrush.com) در ابتدای سال ۲۰۲۲ میان بیست صنعت مختلف در چهل کشور دنیا در زمینه تولید محتوا انجام داده است، ملاحظه شد که ۷۳درصد از شرکت‌هایی که از ۱۰ تا ۷۰درصد از کل بودجه بازاریابی خود را صرف بازاریابی محتوا می‌کنند بسیار موفق بوده‌اند. همچنین، ۴۶درصد از شرکت‌هایی که بازاریابی محتوای بسیار موفقی داشتند، بودجه تبلیغاتی محتوای پولی خود را در سال ۲۰۲۱ افزایش دادند. مبتنتی بر آمارهای موجود، به نظر می‌رسد که بازاریابی محتوا موضوعی است که باید با دقت بیشتری به آن پرداخت.

این گزارش بر آن است تا با استفاده از منابع مختلف، نگرشی کلی به ابعاد مختلف تولید محتوا در دنیای امروز ارائه دهد.

انواع محتوا برای بازاریابی

مسلماً محتوا، هر آن‌چیزی‌ست که ایجاد می‌کنید و  دارای پیامی آشکار برای فروش نیست. این موضوع، با بیانی صادقانه، واقعیتی ساده اما نسبتاً مبهم است. جهت شناخت بهتر محتوا، دسته‌بندی‌هایی برای انواع آن پیشنهاد شده که ذیلا، رایج‌ترین آنها را آورده‌ایم و به تشریح هریک پرداخته‌ایم.

محتوای وبلاگی(Blog Content)

طبق گزارش سالانه سمراش درحوزه بازاریابی در سال ۲۰۱۹، کماکان ۸۶درصد از محتواها، در وبلاگ‌ها تولید و عرضه می‌شوند. همچنین، کسب‌وکارهایی که از وبلاگ‌ها استفاده می‌‌کنند ۹۷درصد لینک‌های بیشتری به وب‌سایت‌های خود دریافت می‌کنند و به نوبه خود، ۴۳۴درصد صفحات نمایه‌شده بیشتری برای SERP دارند. به همین دلیل است که محتوای وبلاگی، تقریباً نیازی به اندیشیدن(No-Brainer) برای بود و نبود آن ندارد، زیرا وبلاگ‌نویسی می‌تواند برای مشاغل کوچک با بودجه محدود نیز بسیار مقرون به صرفه باشد.

پست‌های وبلاگ زمانی مؤثرتر هستند که به‌طور دقیق مورد استفاده قرار گیرند، مثلا در وبلاگ‌نویسی به جای اینکه درباره چگونگی ایجاد تغییر سبک زندگی به کمک محصول‌تان صحبت کنید، باید در مورد موضوعات مرتبط با محصولات یا خدمات خود بنویسید.

هنگامی که شرکت خود را به عنوان یک متخصص صنعت پیشرو، چه در سطح محلی و چه در سطح بین‌المللی، تأسیس می‌کنید، به معنای واقعی کلمه نیازی به فروش اجباری محصولات خود نخواهید داشت. با افزودن محتوای جدید و ارزشمند، بهتر از آنچه بسیاری از وبلاگ‌های عمومی موجود ارائه می‌دهند، تأثیر واقعی خود را ایجاد کنید.

از این گذشته، خوانندگان شما می‌خواهند بدانند که شما چه می‌دانید و چگونه می‌توانید به حل مشکلات آنها کمک کنید، نه اینکه دیگران قبلاً چه گفته‌اند. می‌باید به تجربه کاربران دل بست و از توجه بیش از اندازه به کلمات کلیدی کم کرد. تجربه کاربر، امروزه بسیار ارزشمندتر است.

محتوای اینفوگرافیک(Infographic Content)

از میان بسیاری از اشکال مختلف بازاریابی محتوا، اینفوگرافیک‌ها یکی از مواردی است که می‌تواند یک نقطه عطف برای بازاریابان دیجیتال ایجاد کند. یک اینفوگرافیک خوب می‌تواند در قالب اشتراک‌گذاری و لینک‌های ورودی توجه زیادی را به خود جلب کند.

البته نمی‌توان از یک اینفوگرافیک برای همه عناوین و موضوعات بهره برد. اما انتخاب زمان و گرافیک مناسب می‌تواند قالب محتوا را به نقطه عالی، ارتقا دهد.

اینفوگرافیک‌های‌ موفق ساده، تاثیرگذار و معنادار هستند. هدف آنها این است که بسیاری از اطلاعات پیچیده را از یک مطالعه یا نظرسنجی گرفته و آن را به مهمترین نکات تقسیم کنند. از آنها می‌توان برای نقطه‌گذاری وبلاگ‌ها یا به عنوان محتوای مستقل برای پلتفرم‌های وبلاگ‌نویسی و رسانه‌های اجتماعی استفاده کرد.

محتوای پادکست(Podcast Content)

پادکست‌های باکیفیت برای برخی از بازاریابان دیجیتال بسیار سودآور بوده‌ است، اگرچه راه‌حلی کلی برای رفع نیازهای محتوایی شما ندارند. هنگامی که تجهیزات مناسب داشته باشید، تولید آنها ساده است و اگر از طریق شبکه پادکست توزیع شوند، می‌توانند دسترسی گسترده‌ای داشته باشند. با این حال، هنوز هم مهم است که یک پادکست را از قبل برنامه‌ریزی کنید. از پادکست حرفه‌ای خود استفاده کنید تا آگاهی بیشتری را به نام تجاری خود از بازارهایی که دارای جایگاه‌های تخصصی هستند، به ارمغان بیاورید، و همچنین به عنوان راهی برای نمایش شخصیت برند خود به شکلی بزرگ بهره ببرید.

حتی اگر از یک شبکه پادکست استفاده می‌کنید، همچنان می‌توانید آن پادکست‌ها را به عنوان محتوای اضافی برای اشتراک‌گذاری با مخاطبان خود در وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی کسب‌وکار خود بگنجانید.

محتوای ویدئویی(Video Content)

طبق گزارش بیزینس اینسایدر(Business Insider) در سال ۲۰۲۰ میلادی، تعداد افرادی که ویدئوهای دیجیتال را در ایالات متحده تماشا می‌کردند به ۲۴۴/۴ میلیون نفر رسید که بسیار فراتر از آن چیزیست که کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند. این آمار نشان از میزان بالای تقاضای کاربران برای محتوای ویدئویی دارد. اگرچه بسیاری محتوای نوشتاری را ترجیح می‌دهند، اما آنهایی که ویدئو می‌خواهند همچنان توقع دارند تا حتی بیشتر از آنچه در حال حاضر به دستشان می‌رسد، ببینند.

یک ویدئوی تولید شده خوب، جنبه‌های متفاوتی از کسب‌وکار شما را نشان می‌دهد و می‌تواند راه بهتری برای تولید محتوا شما باشد. ویدئوها می‌تواند برای محتوای بیشتری از وبلاگ نویسی استفاده شود. برای مثال، می‌توان به مشتریان بالقوه نشان داد که چگونه یک بازی کامپیوتری ساخته می‌شود یا فرآیند تولید یک دستگاه پادباکس در کارخانه چگونه است.

در نهایت می‌توان از این محتوا در هر جایی استفاده کرد، از وب‌سایت اصلی تا وبلاگ، صفحه رسانه‌های اجتماعی یا حتی در کمپین‌های تبلیغاتی.

محتوای رسانه‌های اجتماعی(Social Network’s Content)

از میان اشکال بازاریابی محتوا، رسانه‌های اجتماعی یکی از مواردی است که اغلب به تنهایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا از مجموعه قوانین متفاوت پیروی می‌کند. بر خلاف سایر محتوای بازاریابی دیجیتال ذکر شده پیش، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی آن چیزی است که مردم را به شمار می‌آورد و به طور مستقیم به آنها پاسخ می‌دهد. شما خواهان تعاملی هستید که قابل لمس باشد.

برای یافتن نوع محتوا و رسانه‌ای که واقعاً با دنبال‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی شما همخوانی داشته باشد، باید تلاش کرد اما اگر در حال حاضر انواع دیگری از محتوا را برای بازاریابی خود تولید می‌کنید، خبر خوب این است که می‌توانید به راحتی آنها را برای رسانه‌های اجتماعی نیز تغییر دهید. با تماشای تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی خود، می‌توانید به سرعت متوجه شوید که آیا مخاطبان شما از آن دسته‌ای هستند که ویدئوها یا وبلاگ‌ها را ترجیح می‌دهند یا پست‌های طنز نوشته شده توسط کارکنان شرکت را دنبال می‌کنند. به علاوه، می‌توان میزان ترافیکی که رسانه‌های اجتماعی برای سایت شما ایجاد می‌کنند را بسنجید.

۱ دیدگاه‌
  1. حمید می‌گوید

    بسیار کاربردی. سپاس

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.