وجه تسمیه پاد

فلسفه نام‌گذاری «سرزمین هوشمند پاد»

سرزمین هوشمند پاد،‌ پروژه‌ای پیچیده، با گستردگی زیاد در انواع خدمات و محصولات، و با اهدافی والا است که تحقق و موفقیت آن دستاوردی بزرگ در سطح ملی محسوب می‌شود. به همین دلیل، انتخاب نامی با مسمّی و پارسی که معرف کارکرد و اهداف این پروژه بزرگ باشد، مسئله مهمی بود که از بدو شکل‌گیری آن مورد توجه قرار گرفت و پس از رایزنی‌های متعدد و بررسی‌های لازم پیرامون فلسفه وجودی پلتفرم و عناصر دخیل در آن، در نهایت نام «سرزمین هوشمند پاد» برای آن پیشنهاد شد.

در ادامه به بررسی اجزاء تشکیل‌دهنده این نام  «سرزمین»، «هوشمند» و «پاد » می‌پردازیم:

سرزمین:

واژه زیست‌بوم (Ecosystem) که در ادبیاتِ اکولوژی و زیست‌شناسی از آن به اکوسیستم یاد می‌شود؛ در حقیقت محل زندگی موجودات است. این موجودات شامل گیاهان، حیوانات و دیگر گونه‌های حیات می‌شوند که در یک منطقه ویژه جغرافیایی زندگی می‌کنند. انتخاب واژه «سرزمین» در عنوان سرزمین هوشمند پاد در واقع اشاره به همین پهنه جغرافیایی و وجود بازیگران مختلف (نظیر مردم، کسب‌وکارها، ارتباطات و …) در آن دارد که در کنار یکدیگر حس خوب زندگی را تجربه خواهند کرد.

یکی از مهم‌ترین و سودآورترین مدل‌های کسب‌وکار هوشمند که به کمک فناوری‌های دیجیتالی امکان ظهور و بروز پیدا نموده؛ مدل‌های کسب‌وکار پلتفرمی است. پلتفرم‌ها سکوهایی هستند که فرصتی برای بهتر دیده‌شدن در اختیار افراد و کسب‌وکارها قرار می‌دهند. Geoffrey Parker و همکارانش در کتاب انقلاب پلتفرم‌ها (Platform revolution)؛ پلتفرم را مدل کسب‌وکاری می‌داند که از طریق ایجاد تعامل میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، ارزش‌آفرینی می‌کند. با توجه به این تعریف، بخش مهمی از فلسفه وجودی پلتفرم‌ها، ایجاد زیرساخت برای شکل‌گیری تعاملات و تعیین چارچوب‌هایی برای ایجاد امکان خلق ارزش مشارکتی است که از آن به زیست‌بوم دیجیتال تعبیر می‌شود.

پلتفرم یکپارچه دیجیتالی گروه مالی پاسارگاد با هدف توسعه رشد اقتصاد پایدار مبتنی بر هوشمندی و با تکیه بر مفاهیم اقتصاد شبکه‌ای و زیست‌بوم دیجیتالی کسب‌وکارها، با مشارکت بانک و فناپ در حال توسعه می‌باشد. در عصر اقتصاد تجربه (Experience Economy)، سازمان‌ها بر سر ایجاد تجربه‌‌ای خوشایند برای مشتریان خود در رقابتند. هر فعالیتی که انجام می‌دهند، اعم از تولید محصولات و خدمات، تبلیغات و فعالیت‌های بازاریابی، ارائه‌ خدمات پس از فروش  و … با هدف ایجاد تجربه‌ ای عالی و خوش آیند برای مشتریان است. فهم تجربه‌ مشتری و اطمینان از اینکه تجارب در تمام نقاط تعامل مشتریان با سازمان به صورت اثربخش مدیریت می‌شود، هدف کلیدی برای سازمانی است که می‌خواهد رهبر بازار شود. هدف از ایجاد پلتفرم‌های دیجیتالی نیز تسهیل امور زندگی و ایجاد حس زندگی خوب، راحت و بدون درد­سر (Frictionless) مشتریان است. با توجه به توضیحات فوق، کلمه “سرزمین” به عنوان ملموس‌ترین عبارت جایگزین “زیست‌بوم” یا “پلتفرم” انتخاب گردیده است.

هوشمند:

شرکت تحقیقاتی و مشاوره مدیریت Gartner لیستی از فناوری‌های استراتژیک سال ۲۰۱۸ را تحت عنوان شبکه دیجیتال هوشمند (The Intelligent Digital Mesh) منتشر کرده است که به سه حوزه کلی هوشمندی، دیجیتال و شبکه اشاره می‌کند و شامل ۱۰ فناوری استراتژیک برتر است که خدمات مالی را با دگرگونی‌های عمیق مواجه می‌سازد. یکی از مهم‌ترین فناوری‌ها؛ فناوری هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و تحلیل کلان‌داده‌ها (Big Data Analytics) است. فناوری هوش مصنوعی از جمله مهم‌ترین پیشرفت‌های دنیای فناوری است که قادر است اموری را مدیریت کرده و انجام دهد که طبیعتاً نیاز به هوش انسانی دارند.

کلان‌داده نیز مفهوم گسترده‌ای می باشد که دنیای فناوری را متحول کرده است. کلان‌داده‌ به حجم زیادی از داده‌ها اطلاق می‌شود که پردازش آنها بوسیله پایگاه داده‌های سنتی و ابزارهای پردازش و تحلیل سنتی قابل انجام نیست. از یک جهت ارزش بالقوه نهفته در کلان داده‌ها آنقدر بالا است که در دهه آتی می‌توان آن را به مثابه یک چاه جدید نفتی کشف نشده دانست؛ لذا، امروزه داده‌ها به عنوان یک دارائی ملی شناخته می‌شوند. همچنین تحلیل و استفاده از داده‌ها به عنوان یک عامل کلیدی برای رقابت و رشد، برای کلیه شرکت‌ها تبدیل شده است و موجب مزیت رقابتی در کسب‌و‌کارها، محرک نوآوری، افزایش رقابت و اثرات مثبت اجتماعی خواهد شد. بنابراین دولت‌ها و شرکت‌ها از نقطه‌نظر رقابت و توان دریافت ارزش، نیاز به بهره‌گیری از کلان‌داده‌ها دارند. از جمله مزایای استفاده از کلان‌داده‌ها، فراهم آمدن امکان پیشگویی آینده و تصمیم‌گیری سریع‌تر، بهتر و دقیق‌تر در حوزه های مختلف و به عبارتی دیگر هوشمند­تر شدن زندگی است.

امروزه در اقتصاد مبتنی بر اطلاعات، شرکت‌های موفق به دنبال استفاده استراتژیک از داده همسو با کسب‌وکار خود می‌باشند. همسویی محرک‌های کسب‌وکار با فناوری‌های داده‌محور به یک سازمان کمک می‌کند تا بتواند فرصت‌های کسب‌وکار جدیدی را به منظور افزایش درآمد و سودآوری کشف و از آن بهره‌برداری نماید. بسیاری از سازمان‌ها مشتاق هستند که به یک کسب‌وکار داده‌محور تبدیل شوند ولی تعداد زیادی از آنها در این راه موفق نمی‌شوند .

شاید مهم‌ترین دلیل این ناکامی ، عدم همسویی اهداف کسب‌و‌کار، فناوری اطلاعات و واقعیت‌های داده با یکدیگر و همچنین سرعت کند فناوری اطلاعات در پوشش نیازهای سریع و متغیر کسب‌وکار باشد. داشتن یک استراتژی داده که روح خود را از استراتژی کسب‌وکار می‌گیرد، یکی از الزامات اولیه و حیاتی جهت نیل به موفقیت پایدار در عصر حاضر است . به همین منظور و در همین راستا در بخش دیگر نام سرزمین هوشمند پاد ، اشاره به واژه «هوشمند» گردیده است. در ادبیات اقتصاد دیجیتالی، سیستمی هوشمند است که دارای مکانیزم‌های کنترلی بوده، بازخورد می‌دهد و بر مبنای داده و اطلاعات و تحلیل آنها راهبری می‌شود. در بسیاری از مقالات از مدل‌های کسب‌وکار پلتفرمی به عنوان یکی از شاخص‌ترین مدل‌های کسب‌وکار داده‌محور (Data-Driven Business Models) یاد می‌شود و از این روی واژه هوشمندی در کنارِ عنوان سرزمین تا حدود بسیار زیادی معرف داده-محور بودن پلتفرم است. همانگونه که در طبیعت زیست‌بوم‌ها حول محور عنصر آب ایجاد می‌شود؛ در اکوسیستم‌های دیجیتالی هوشمند، داده (Data) نقش آب را بازی می‌کند.

پاد :

  • نام «پاد» در ادامه واژگانِ سرزمین و هوشمند، در بر گیرنده نام پاسارگاد می‌باشد.
  • از جهاتی دیگر پاد می‌تواند معرف پرواز ایران در دنیا، پیشران اقتصاد دیجیتال، پاسخگوی آنی و دانا، پلتفرم آینده دیجیتال، و … باشد که این مفاهیم می‌تواند در شعارها و رویکردهای کلان این سرزمین منعکس گردد.
  • پاد در ادبیات پارسی (در ایران باستان pāta/pāti، در اوستایی patiti) نیز به عنوان پیشوند و پسوند به کار رفته است.
  • در لغت نامه دهخدا برای واژه پاد معانی مختلفی ذکر شده که برخی از آنها عبارتند از: نگاهبان، حامی، پاسبان، پناه، دوام، بزرگ، مأمن، سامان و دارندگی. این مفاهیم دارای قرابت زیاد با نگرش حاکم بر گروه مالی پاسارگاد است که همواره حفظ، حراست و صیانت از سرمایه‌های مردم را سرلوحه تمام تصمیم‌گیری‌های خود قرار داده‌اند.
  • در فرهنگ فارسی معین نیز پاد پسوندی است که معنای دارنده و نگهبان را می رساند؛ مانند: آذر­پاد .
  • در فرهنگ عمید؛ پاد (در ترکیب با کلمه ای دیگر) به معنای ضد و مخالف آمده است؛ مانند: پادزهر.
  • در ادبیات انگلیسی نیز POD به معنای غلاف و پوسته محافظ است که در‌بر‌گیرنده چیزی باشد.

به صورت کلی سرزمین هوشمند پاد در برگیرنده اهداف والایی است که قصد دارد با ایجاد یک پلتفرم B2B2C هوشمند و دیجیتالی، حافظ و نگاهبان سرمایه‌های مشتریان و کسب‌وکارها باشد و تا جایی‌ که می‌تواند در طول مسیر زندگی در کنار مشتریان بوده و سعی در برآوردن نیازهایشان از کوتاه‌ترین مسیر ممکن و با حداکثر امنیت داشته باشد. سرزمین هوشمند پاد با تمرکز بر خواسته‌های مشتریان و کسب‌وکارها و با سرعت بخشیدن در رسیدن عرضه به تقاضا حس خوب زندگی در یک زیست‌بوم دیجیتالی را به ارمغان می‌آورد.

منبع:

Parker, G. G., Van Alstyne, M., Choudary, S. P., & Foster, J. (2016). Platform revolution: How networked markets are transforming the economy and how to make them work for you. New York: WW Norton

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.